måndag 27 januari 2014

Att hitta en familj på andra sidan jorden.

Man skulle nog kunna sammanfatta min första vecka här på YWAM med två enkla ord: Helt Fantastisk!

I måndags hämtades jag upp på flygplatsen av Bindi (en kvinna som jobbar med YWAM och som jag kommer umgås en hel del med), och blev sen överraskad av ett varmt mottagande med mängder av kramar och uppmuntrande ord av alla tjejer och killar som går på bibelskolan. Att höra hur efterlängtad jag varit gjorde mig alldeles varm och gav mig känslan att det förmodligen inte bara var av en slump som jag hamnade just här, just nu.

Min första vecka har mest bestått av att lära mig alla elevernas namn, alla rutiner som jag ska hjälpa till med, komma i ordning på mitt alldeles egna rum(!!) och söka jobb. Det har varit dagar med mycket känslor och tankar, många samtal med mina nya vänner som är nyfikna om vem jag är och min story, och massa matlagning.

Basen här på Sunshine Coast's SBS (som står för School of Biblical Studies) är lite annorlunda jämfört med de flesta andra. Vi bor inte på ett campus, utan i ett villakvarter precis vid floden i tre olika hus. Vi har tjejhuset (där jag bor), grabbarnas lya (med den största poolen där vi de flesta dagar spelar poolvolleyboll) och "The White House" (där vi äter lunch och middag tillsammans). Lektionerna har de i en sal de hyr i en kyrka, 10 minuter bort.

En av mina huvudsysslor är att följa med till lektionerna tre dagar i veckan för att hjälpa till att förberedda det världsfenomenala påhittet förmiddagste. Det brukar bestå av massa frukt, grönt, kex, dipp och kakor de dagar någon fyller år, vilket verkar vara ungefär hela tiden. Sen hjälper jag till med att laga lunch alla dagar och gör storhandlingen en gång i veckan. Ganska simpla grejer, men det märks att all hjälp verkligen uppskattas. Mellan mina uppgifter brukar jag sitta med på deras lektioner, delta i lovsångsträffarna och andra aktiviteter. För det mesta pluggar brudarna i huset mest hela dagarna, vilket ger mig en hel del ensamtid. Jag har även börjat leta efter jobb och har fått mycket positiv respons, men väntar fortfarande på svar. Förhoppningsvis vet jag mer i slutet av veckan.

Två andra roliga grejer jag gjort denna veckan vara att åka skridskor(!) i en sal som vanligtvis är till för rullskridskor och testa på att surfa! Jag har lovat mig själv att åtminstone kunna stå på en bräda innan jag lämnar Aussie, men det är svårare än det ser ut. Jag nöjde mig med att paddla med ett par riktigt fina vågor och nästan dränkas av starka strömmar. Nästa gång är målet att kunna sitta på brädan utan att välta. Önska mig lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar